یکی از حوزه‌­­هایی که در دهه­­‌های اخیر براساس تغییر و تحولات علمی شکل گرفته، حوزه­­ علم‌­­سنجی است. علم‌سنجي، فن تجزيه و تحليل آماري و كمي متون علمي است و يكي از متداول­‌ترين روش‌­هاي ارزيابي فعاليت­‌هاي علمي و مديريت پژوهش است. بررسي كمّي توليدات علمي،‌ سياست‌گزاري علمي،‌ ارتباطات علمي دانش‌­پژوهان و ترسيم نقشه علم، برخي از موضوعات اين حوزه‌­اند. در علم‌سنجي، ارتباطات علمي و شيوه­‌هاي توليد، اشاعه و بهره‌گيري از اطلاعات علمي به روش غيرمستقيم و با بررسي منابع و مآخذ آن‌ها ارزيابي مي‌‌شود. نمايه‌­هاي استنادي معتبر بين‌المللي همچون ISI، Scopus، Google Scholar از ابزارهاي علم‌­سنجي محسوب مي‌شوند.

امروزه توليد علم، الويت توسعه هر كشور است و توسعه علمي مقدمه توسعه فناوري و به تبع آن افزايش رونق اقتصادي و رفاه اجتماعي است. به همين لحاظ دانشگاه‌­ها به عنوان پايگاه­‌هاي اصلي توليد علم،‌ نقش اساسي در توسعه كشور دارند. جهت بالا بردن سطح كيفي و كمّي توليدات علمي،‌ ارزشيابي نظام پژوهشي در هر دانشگاه امري ضروري به نظر مي­‌رسد. اهميت و ضرورت ارزشيابي پژوهشگران و مراكز علمي- پژوهشي منجر به شكل­‌گيري علم‌سنجي شده است. علي‌رغم تاريخچه طولاني مطالعات استنادي، علم­‌سنجي به شكل امروزي،‌ محصول جوامع صنعتي و مدرن است و با افزايش حجم انتشارات علمي و برخي ضرورت­‌هاي اقتصادي و تاريخي در دهه 1970 ميلادي ظهور كرد.

در اين راستا واحد علم‌­سنجي دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از اردیبهشت ماه سال 1391 آغاز به كار كرد. این واحد بر آن است تا با رصد مستمر وضعيت كمّي و كيفي تولیدات علمی دانشگاه و طراحي و ارائه برنامه­‌هاي لازم در راستاي ارتقاء توليدات علمي و اعتلاي جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملي گام بردارد.