یکی از حوزه‌­­هایی که در دهه­­‌های اخیر براساس تغییر و تحولات علمی شکل گرفته، حوزه­­ علم‌­­سنجی است. علم‌سنجی، فن تجزیه و تحلیل آماری و کمی متون علمی است و یکی از متداول­‌ترین روش‌­های ارزیابی فعالیت­‌های علمی و مدیریت پژوهش است. بررسی کمّی تولیدات علمی،‌ سیاست‌گزاری علمی،‌ ارتباطات علمی دانش‌­پژوهان و ترسیم نقشه علم، برخی از موضوعات این حوزه‌­اند. در علم‌سنجی، ارتباطات علمی و شیوه­‌های تولید، اشاعه و بهره‌گیری از اطلاعات علمی به روش غیرمستقیم و با بررسی منابع و مآخذ آن‌ها ارزیابی می‌‌شود. نمایه‌­های استنادی معتبر بین‌المللی همچون ISI، Scopus،Google Scholar  از ابزارهای علم‌­سنجی محسوب می‌شوند.

امروزه تولید علم، الویت توسعه هر کشور است و توسعه علمی مقدمه توسعه فناوری و به تبع آن افزایش رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی است. به همین لحاظ دانشگاه‌­ها به عنوان پایگاه­‌های اصلی تولید علم،‌ نقش اساسی در توسعه کشور دارند. جهت بالا بردن سطح کیفی و کمّی تولیدات علمی،‌ ارزشیابی نظام پژوهشی در هر دانشگاه امری ضروری به نظر می­‌رسد. اهمیت و ضرورت ارزشیابی پژوهشگران و مراکز علمی- پژوهشی منجر به شکل­‌گیری علم‌سنجی شده است. علی‌رغم تاریخچه طولانی مطالعات استنادی، علم­‌سنجی به شکل امروزی،‌ محصول جوامع صنعتی و مدرن است و با افزایش حجم انتشارات علمی و برخی ضرورت­‌های اقتصادی و تاریخی در دهه 1970 میلادی ظهور کرد.

در این راستا واحد علم‌­سنجی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از اردیبهشت ماه سال1391  آغاز به کار کرد. این واحد بر آن است تا با رصد مستمر وضعیت کمّی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه و طراحی و ارائه برنامه­‌های لازم در راستای ارتقاء تولیدات علمی و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملی گام بردارد.